2023-06-14 11:21

E-kaubanduse uuring Baltikumis: motivatsioon, ostud ja takistused

Gemiuse kõigis Balti riikides läbi viidud e-kaubanduse uuringust selgus, et kõigis kolmes riigis on vastajate motivatsioon veebis ostlemiseks traditsiooniliste poodidega võrreldes soodsamad hinnad. Lätlased ja eestlased ostavad kindlustuse sageli kodumaistelt veebilehtedelt, leedulased eelistavad aga süüa tellida. Kõige sagedasemate probleemidena nimetasid vastajad tarneprobleeme ning eksitavat või ebapiisavat tooteinfot, mis põhjustab pettumuse saadud kaubas.

Viimases Gemiuse e-kaubanduse uuringus Läti, Leedu ja Eesti internetikasutajaid küsitledes on selgunud, et kõigi kolme riigi vastajaid motiveerib veebis ostlema traditsiooniliste poodidega võrreldes soodsam hind. Kui Lätis ja Eestis motiveerib küsitluses osalejaid ka see, et veebipoed on alati avatud, siis leedulased valivad ostlemise veebis, sest neil on võimalik oma ostud koju lasta toimetada. Kolme enim mainitud motiveeriva teguri hulgas märkisid Läti vastajad, et tooteid ja teenuseid on veebis lihtsam võrrelda, samas kui leedulasi ajendavad allahindlused ja erikampaaniad ning Eestis osalejaid motiveerib võimalus osta kaupu, mida nende elukohas ei ole.

Vaadeldes kodumaiste e-kaubanduse platvormide enim ostetud tooteid ja teenuseid, on Balti riikide esikolmikus kaks tootekategooriat: rõivad, jalatsid ja aksessuaarid ning meelelahutus- ja kultuuriürituste piletid. Kui lätlased ja eestlased ostavad kindlustuse sageli Läti ja Eesti kaubandusveebilehtedelt, siis leedulased tellivad sagedamini toite koos kohaletoomisega. Samal ajal, kui rääkida välismaistelt e-kaubanduse platvormidelt tavapäraselt ostetavatest toodetest, püsib esikolmik kõigis Balti riikides stabiilsena – kõige sagedamini märgivad vastajad, et on ostnud riideid ja aksessuaare, kasutanud broneerimisteenuseid ning ostnud lennupileteid või muid transpordipileteid.

Eestist ja Leedust pärit küsitluses osalejad seadsid veebipoes ostlemiseks kõige sagedamini kasutatavate välismaiste veebisaitide arvestuses amazon.com-i esikohale, samas kui lätlased ostlesid kõige sagedamini saidil aliexpress.com, need kaks veebisaiti vahetavad positsioone Balti riikide edetabelis. Kolmandale ja neljandale positsioonile on kõigi kolme riigi vastajad järjestanud ebay.com ja asos.com. Kui Lätis ja Leedus on AboutYou viie parima hulgas, siis eestlased valivad sagedamini ostlemise BestSecretis.

Leedust pärit vastajad nimetavad internetis ostlemisel sageli esinevate takistuste hulgas kõige sagedamini toodete kohaletoimetamisega seotud probleeme, nagu pikk või kallis kohaletoimetamine. Lisaks tarneprobleemidele mainivad kõigi kolme riigi vastajad ka toote või teenuse saamist, mis ei vasta nende ootustele. Peale selle, kui neil paluti tuvastada raskusi veebiostlemisel, välja arvatud tarneprobleemid, on Lätist ja Eestist pärit osalejad märkinud teabe puudumise toote või teenuse kohta. Eestlased nimetavad ühe levinud probleemina ka eksitavat teavet toote kohta. Läti ostjad puutuvad sageli kokku probleemiga, et ostukorv ei jõua miinimumtellimuse summani.

Olgu öeldud, et makseviiside osas valivad nii lätlased, leedulased kui ka eestlased kõige sagedamini kaardiandmete sisestamise, arvega maksmise või veebipõhise makse- ja rahaülekandesüsteemide kasutamise.

 

Gemiuse e-kaubanduse uuring Eestis viidi läbi gemiusAdHoc internetiuuringu abil. Uuring põhineb andmetel, mis on saadud hüpikaknaga küsimustiku kaudu, mida näidatakse juhuslikult valitud internetikasutajatele. Sel aastal viidi uuring läbi 14. veebruarist 3. aprillini, küsitledes 1433 vastajat vanuses 18-74 aastat.

Uuringu kohta lisateabe saamiseks ja kõikidele andmetele juurdepääsu saamiseks palume teil ühendust võtta Gemius Eestiga, kirjutades aadressile kontakt@gemius.ee.

gemiusAdHoc on individuaalsete ärivajaduste jaoks loodud uuring, mis võimaldab avalikku arvamust uurida mis tahes teema, küsimuse või valdkonna kohta.

Gemius on rahvusvaheline uurimis- ja tehnoloogiaettevõte, mis pakub andmeid ning täiustatud tööriistu digitaalseks ja traditsiooniliseks turundustegevuseks, nagu veebianalüütika, veebikampaaniate haldamine ja reklaamide esitamine. Ettevõte pakub terviklikke lahendusi turundajatele, reklaamiagentuuridele, kirjastustele ja e-kaubandusele. Gemius on turul esindatud alates 1999. aastast. Ettevõte on IAB Europe'i ja I-COM Globali liige. Ettevõtte poolt korraldatavad uuringud viiakse läbi vastavalt rahvusvahelise ICC/ESOMAR koodeksi põhimõtetele.

 

 

to clipboard> Drukuj

Kas soovite lisainformatsiooni?

Kontakt

Kõik uudised, arvamus- ja ekspertartiklid ühes e-kirjas!

Liitu uudiskirjaga